Onze Plastic Challenge zit erop. Zeven weken lang hebben we onszelf gedwongen om alternatieven te zoeken voor plastic verpakkingen. Nu we eenmaal gewend zijn aan die aanpassingen, blijven we plastic zoveel mogelijk vermijden. Maar individuele keuzes zijn niet genoeg — wat we nodig hebben zijn grote maatschappelijke veranderingen.
Flessenpost van de plastic planeet
Als ik tijdens deze Challenge iets heb geleerd, is het wel dat plastic vervuiling niet alleen een probleem is in ontwikkelingslanden. Als je erop gaat letten, is er zoveel zwerfafval, ook in de meest keurige wijken van Aberdeen. De vloedlijn van het strand ligt vol met plastic. Recent onderzoek bij de Schotse eilanden liet zien dat er in dit relatief ongerepte gebied ook veel plastic drijft. Net als in de Noordelijke IJszee bij Nova Zembla. Erik van Sebille zegt hierover in Trouw:
(…) het staat vast dat van het plastic dat wij hebben gevonden in de Noordelijke IJszee, er niets uit Zuidoost-Azië komt. Dit is echt afval dat in de VS en Europa in zee terecht is gekomen.
Met plastic hebben we een materiaal gemaakt dat niet kapot te krijgen is, opbreekt in microscopisch kleine stukjes en gifstoffen opneemt. Het grootste deel van de plastic deeltjes die in de oceaan drijven, zijn kleiner dan een centimeter. Dat is te klein om opgevist te worden door bijvoorbeeld The Ocean Cleanup. En de vervuiling beperkt zich niet tot de zee, het zit bijvoorbeeld ook in onze honing en drinkwater.
Het begint in de winkel
Bijna alles wat je koopt, is verpakt in plastic. Flesjes frisdrank, verpakte sandwiches. Je bakje koffie op het station drink je binnen drie minuten op, maar het deksel blijft tientallen jaren bestaan als het de pech heeft op een vuilnisbelt of op straat terecht te komen. En hoe meer plastic er in de winkel of de kantine is, hoe meer ervan op straat belandt. Natuurlijk is er geen enkele goede reden waarom mensen afval op straat achterlaten, maar feit is dat het gebeurt. De meest efficiënte manier om zwerfafval aan te pakken, is om te zorgen voor minder plastic in de winkel.
Bedrijven moeten verantwoordelijkheid nemen. Unilever is bezig om de kringloop van plastic sluitend te maken. De New Plastics Economy is een ander initiatief dat innovatieve ideeën zoekt om plastic afval te elimineren. De overheid komt ook in beweging: Zowel in Nederland als in de UK zijn er nieuwe plannen om de heffing van statiegeld uit te breiden. Dat is allemaal positief, maar ik denk dat we de industrie meer kunnen uitdagen.
Plastic Challenge voor de industrie
In plaats van altijd maar voor gemak te kiezen, moet je jezelf soms dingen opleggen. Dat is tenminste onze ervaring: we gingen pas echt veranderen toen we een tijdlang geen plastic meer mochten kopen. Als maatschappij kunnen we iets vergelijkbaars doen. Toen Noorwegen belasting begon te heffen op plastic verpakkingen die van ‘nieuw’ plastic gemaakt zijn, wist de drankenindustrie niet hoe snel ze zelf een statiegeld-systeem moesten opzetten. Ik pleit ervoor om een hoge belasting in te voeren op alle verpakkingen die niet composteerbaar of gerecycled zijn: De Plastic Challenge voor fabrikanten!
Het wordt tijd dat ze in Nederland ook eens statiegeld op plastic flessen gaan invoeren. En zelf minder plastic gebruiken? Tsja, minder (nieuwe) spullen kopen.
Ik las laatst over een jongen die tijdens wandelingen allemaal blikjes, waar geen statiegeld op zit, verzamelde en deze naar de desbetreffende fabrikanten opstuurde. Via antwoordnummers kun je gratis verzenden, en de ontvanger betaald dan een paar euro per pakketje. Vond het wel een ludieke manier om een (klein) signaal te geven.