Iedereen die de ethiek achter het veganisme probeert uit te leggen, haalt haar belangrijkste argumenten uit het boek Animal Liberation van Peter Singer. Tijd om deze klassieker uit 1975 zelf ter hand te nemen. Singer is een utilitarist, wat betekent dat hij streeft naar een zo klein mogelijke hoeveelheid lijden in de wereld. Andere morele wegwijzers, zoals religie en emotionele overwegingen, hebben geen plaats in zijn ethiek. Dit maakt dat zijn argumenten wat kil kunnen overkomen. Maar dit doet voor mij niet af aan het centrale idee: Dieren kunnen pijn voelen, en we moeten hun belangen laten meewegen in onze beslissingen. Ik kan heel goed leven zonder dierlijke producten, dus waarom zou ik een dier laten lijden omdat ik zin heb in een kroket?
In het boek beschrijft Singer hoe het denken over dieren zich heeft ontwikkeld in de Westerse wereld. Geen enkele stroming komt er goed vanaf. Zelfs nadat de evolutietheorie van de grond kwam, en er volgens de wetenschap weinig verschil meer was tussen mensen en dieren, bleven mensen dieren behandelen alsof het machines waren. In dit bericht wil ik wat verder nadenken over hoe er in het christendom over dieren wordt nagedacht.
Het christendom in Europa benadrukte dat mensen een onsterfelijke ziel hebben. Dit was een vooruitgang als het gaat om de waarde van een mensenleven, maar het zorgde ook voor een sterke scheiding tussen mensen en dieren. Thomas Aquinas nam klakkeloos van Aristoteles over dat de lagere wezens zijn geschapen om de belangen van hogere wezens te dienen. In dat wereldbeeld zijn dieren niet meer dan objecten die door mensen gebruikt mogen worden. Tegenwoordig is de houding van christenen tegenover dieren meer genuanceerd en gemengd, zie dit artikel van Preece en Fraser.
In Trouw stond deze week een verhaal over mensen die christen en veganist zijn. Hans Bouma geeft daarin zijn visie op iets dat voor de meeste mensen waarschijnlijk onbetekenend is, maar waar ik steeds weer tegenaan loop: Het feit dat Jezus vlees en vis at. Bouma ziet in de Bijbel een ethische progressie. Net zoals Paulus slavernij niet veroordeelt, maar christenen dat later wel deden, kunnen we nu de morele cirkel breder trekken dan in de tijd van Jezus. Een ander voorbeeld van een veganistische theoloog is De Planteneter.
Singer sluit zijn verhandeling over het christendom af met St. Franciscus, in zijn woorden “the outstanding exception to the rule that Catholicism discourages concern for the welfare of nonhuman beings.” Toch weerhield de liefde voor dieren de heilige er niet van om vlees te eten, want hij ging niet in tegen het idee dat alle schepselen gemaakt zijn om de mens te dienen.
Tegenwoordig hebben we natuurlijk onze eigen paus Franciscus. In zijn encycliek zegt hij dat de mens geen absolute macht over de natuur heeft, laat staan dat hij die mag misbruiken. Dit is geen nieuw geluid voor de RKK; paus Johannes Paulus II schreef het al in 1987 (Solicitudo Rei Socialis). Waar Franciscus verder in gaat, is dat hij zegt dat “elk schepsel zijn eigen doel heeft” (alinea 84). De toon is nog steeds paternalistisch en mijlenver verwijderd van Singer’s positie, maar het geeft mij hoop op een meer holistische christelijke visie op dieren. Het laatste woord is vandaag aan de paus:
The ultimate destiny of the universe is in the fullness of God, which has already been attained by the risen Christ, the measure of the maturity of all things. Here we can add yet another argument for rejecting every tyrannical and irresponsible domination of human beings over other creatures. The ultimate purpose of other creatures is not to be found in us. Rather, all creatures are moving forward with us and through us towards a common point of arrival, which is God, in that transcendent fullness where the risen Christ embraces and illumines all things. Human beings, endowed with intelligence and love, and drawn by the fullness of Christ, are called to lead all creatures back to their Creator.
Referenties
- Rod Preece and David Fraser: The Status of Animals in Biblical and Christian Thought: A Study in Colliding Values
- Trouw, 3 November 2015, ‘Jezus at vlees en vis, dat had ik graag anders gezien’
- Laudato Si, Pauselijke Encycliek (Maart 2015)
Foto paus: Made by Korea.net / Korean Culture and Information Service (Jeon Han)
Er stond vorige week in TROUW een artikel over christenen en veganisme. Dit is de link:
http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/4177301/2015/11/03/Jezus-at-vlees-en-vis-dat-had-ik-graag-anders-gezien.dhtml
Groet, oom Jan