Met Pasen was er geen blog van mij, want we zijn er een paar dagen tussenuit geweest. Ik hoor u vragen: Waar tussenuit? De eerste foto van de gallery hieronder geeft een hint: Tussen het stof en de brokstukken van ons huis uit. Onze huisbaas gaat eindelijk mee in de vaart der volkeren en heeft besloten om onze Victoriaanse ramen te vervangen door dubbel glas. Met het feit op zich zijn we heel blij, maar de uitvoering laat te wensen over. En dan vooral de tijdlijn van de uitvoering. Vanaf woensdag was ons huis een grote stofbende, en toen we vrijdag op vakantie gingen zouden ze het die dag gaan afmaken. Maar bij thuiskomst gisteravond waren de randen nog niet gestuukt, en dat betekent dat we deze week nog meer stof kunnen verwachten.
Gelukkig waren we er dus even tussenuit. We gingen naar Salisbury, waar in de kathedraal een van de kopieën van de Magna Carta ligt. Dat is een document uit 1215, waarin de Engelse koning een deel van zijn bevoegdheden overdraagt aan de baronnen. Heel interessant, ook in verband met mensenrechten en vrijheid van meningsuiting. We doken nog verder terug in de tijd bij Stonehenge, wat natuurlijk erg bijzonder was. Uiteindelijk kwamen we gisteren zelfs bij de Jurassic Coast, een deel van de Engelse kustlijn waar rotsen uit de Trias, Jura en het Krijt aan de oppervlakte liggen.
We logeerden in Wilton, een dorpje vlakbij Salisbury. Ik ga even reclame maken voor een pub, Pembroke Arms. Op de eerste avond wandelden wij hier naar binnen, aangetrokken door het knapperende haardvuur en op zoek naar een avondmaaltijd. Wat schetste onze verbazing toen we zagen dat de kaart een uitgebreid veganistisch aanbod had! De eigenaar bleek veganist te zijn. Dus in plaats van een weekend overleven op frietjes met sla had ik elke avond weer keus. Iets wat mij ook verraste, waren de ‘varkensdorpen’ die we overal in het landschap zagen. Uitgestrekte velden met een patroon van kleine overkappingen en tentjes. En honderden scharrelende varkens. Een heel apart gezicht.
Om de serie van Pasen toch nog af te ronden, zal ik verslag doen van mijn ervaring met restorative justice bij de politie. Zoals ik eerder schreef, was mijn fiets gestolen. De dader bleek een jongen te zijn die zelf een fiets had geknutseld en die was kwijtgeraakt toen hij hem bij zijn oma in de voortuin had gezet. Ik had een gesprek met hem op het politiebureau; Freddy was er ook bij. Het gesprek werd geleid door een vrijwilliger, en er was een politieagent bij. We vertelden allebei onze kant van het verhaal, wat er was gebeurd en hoe we ons voelden. De jongen had er duidelijk spijt van en hij bood zijn excuses aan. Op mijn beurt zei ik dat ik de excuses accepteerde.
Het leek alsof zowel de jongen als de politieagent dachten in termen van ‘vergelding’, terwijl wij en de gespreksleider de principes van restorative justice wat meer toepasten. Zo bleef de jongen maar zeggen “sorry is not enough”, hoe vaak we hem ook verzekerden dat het in dit geval wel genoeg was. En de agent probeerde met dreigen de jongen op het juiste pad te houden; hij hamerde erop dat deze zaak weer zou worden opgehaald bij een herhaling.
Het was een interessante ervaring. De procedure was echt gericht op de jongen, om hem verder uit de problemen te houden en te stimuleren om op een eerlijke manier aan geld te komen. Ik ben ervan overtuigd dat deze manier van denken meer harmonie brengt in de samenleving, en dat het de basis is van Jezus’ boodschap.
Voor de volhouders die tot hier hebben doorgelezen, heb ik een mooi liedje: Window in the Skies van U2 (de video hierbij is weer een ander mooi verhaal). Hate brought to its knees. Dat is wat er gebeurde met Pasen:
Rather than making total war on humanity because we crucified Jesus, God-in-Christ faithfully persists in making peace with humanity — not despite the cross, but indeed “through the cross”, by putting war-begetting hostility to death in himself at the cost of his own life, at the price of his own blood being shed.
… through Jesus’ living, dying and rising God has surpassed the law of cause-and-effect and thereby created new possibilities for humanity and history.
Bron:
- Darrin W. Snyder Belousek, 2011. Atonement, Justice and Peace
Haha, ik zou inderdaad schapen verwachten waar die varkens lopen:)
Mooi verhaal!