Omdat vandaag de geboortedag van Charles Darwin is, ben ik weer in de essays van Stephen J. Gould gedoken. Gould was een evolutiebioloog, met een grote interesse in de geschiedenis van de wetenschap. Hij is een van mijn favoriete schrijvers en het ene boek dat we van hem hebben, een vergeelde Penguin editie van ‘Eight Little Piggies’, houd ik altijd bij de hand. Mijn oog viel vandaag op een essay over Darwin’s eerste publicatie: The moral state of Tahiti. Dit is een artikel waarin Darwin en Robert FitzRoy (kapitein van de Beagle) het opnemen voor witte missionarissen die op het eiland Tahiti de bevolking probeerden wat beschaving bij te brengen. Het is geschreven in 1836.
Ik heb het artikel zelf niet gelezen, maar ben wel ooit begonnen in The Descent of Man, ook een boek van Darwin. Na een paar pagina’s heb ik dat boek snel weer dichtgedaan, want ik kon heel slecht tegen het onverbloemde rascisme. Kort gezegd kwam de visie van Darwin erop neer dat er een ontwikkelingsschaal was met bovenaan het Kaukasische ras, onderaan de mensapen en tussenin alle andere menselijke ‘rassen’. Tegenwoordig weten we dat het begrip ‘ras’ een culturele term is en biologisch gezien niet bestaat. Dit maakt elke vorm van rascisme onacceptabel. In de tijd van Darwin was rascisme echter de wetenschappelijke norm in Europa. Hierdoor was het onvermijdelijk dat de Europeanen zich paternalistisch gingen gedragen. Dit betekent dat ze de mensen op Tahiti zagen als onmondige kinderen, die zelf geen goede beslissingen konden maken. Voor hun eigen bestwil konden de blanken maar beter de touwtjes in handen hebben.
Gould zegt terecht dat de visie van Darwin is gevormd door de cultuur waarin hij leefde en dat we hem moeten beoordelen naar aanleiding van de morele keuzes die hij maakte binnen dat wereldbeeld. En dan zien we dat hij een fel tegenstander was van de slavernij in zijn tijd. Het feit dat deze mensen volgens hem tot een inferieur ras behoorden, betekende niet dat ze mochten worden uitgebuit en mishandeld.
Het lijkt soms alsof al deze denkbeelden zo ver in het verleden liggen dat ze geen invloed meer op ons hebben. Maar het artikel van Darwin is 180 jaar geleden geschreven. Op de schaal van de geschreven geschiedenis van de mensheid (v.a. 3500 v.Chr.) is dat heel recent. Ik denk dat wij Europeanen het paternalisme stiekem nog in onze geest hebben. De traditie van Zwarte Piet wordt fel verdedigd als cultureel erfgoed, maar de tijd waar deze traditie vandaan komt, de Transatlantische slavenhandel en de kolonisatie, willen we zo snel mogelijk vergeten. In dit kader vind ik het voorstel van de twee ex-PvdA kamerleden interessant: In den Haag een museum openen over slavernij en kolonisatie. Door meer interactie met andere culturen en hun verleden kunnen stereotypen worden doorbroken.
Bronnen:
- Stephen J. Gould (1994) The moral state of Tahiti — and of Darwin. In: Eight little piggies, reflections in natural history, Penguin Books.
- Plaatje: The cession of the district of Matavai in the island of Otaheite to Captain James Wilson for the use of the missionaries, 1798. (National Library of Australia)
Wat leerzaam. Leest als een introductie tot interessante boeken/essays. Maakt me nieuwsgierig.