Ivan en ik zitten op dan wel aan tafel voor het raam. Als ik over mijn laptop heen gluur, zie ik de auto’s langs zoeven en af en toe stilstaan. Ik zit hier echter niet om te gluren, maar om werk te zoeken. Behalve de vacatures in mijn vakgebied die ik al een tijdje afstruin, zoek ik nu ook op banen waarvoor het inkomen de enige motivatie is. Dit omdat ons leven de komende tijd duurder zal zijn dan het de afgelopen maanden was, met hoge huur en Engelse voedselprijzen.
Praten over geld is al snel banaal en gênant, maar op Prinsjesdag vind ik dat het moet kunnen. James Buchan stelt dat in alle relaties tussen mensen vertrouwen in geld een vervanging is geworden voor vertrouwen in anderen (behalve tussen nauwe bloedverwanten). De menselijke factor kan dus verdwijnen. Breder gezien verwijdert de mens zich ook van de natuur. Dit is niet iets van de laatste jaren of eeuwen. Buchan noemt St. Franciscus van Assisi, die zich verzette tegen de visie dat de natuur ondergeschikt zou zijn aan financiële berekening.
En vandaag hebben we Marianne Thieme, die zich hult in een groene jurk vol bankbiljetten. Ze protesteert hiermee tegen de groene ‘verkooppraatjes’ van het kabinet. “Groene-energiepraatjes zijn woorden, geen daden. Het enige wat telt is geld, maar wat heb je daaraan als de ijskap smelt.”
Economische groei is een heilig doel en een paradigma dat niet aanvechtbaar lijkt te zijn. Tolstoj liep hier ook tegenaan toen hij voorstelde om de Bergrede als leefregel te hanteren voor de samenleving. Verzamel geen schatten op aarde. Verzet je niet tegen wie kwaad doet, maar keer de andere wang toe. Heb je vijanden lief en oordeel niet. Mensen zeiden dat zijn overtuiging was te wijten aan:
… my failing to appreciate the full value of the lofty civilization to which mankind has attained at present, with its Krupp cannons, smokeless powder, colonization of Africa, Irish Coercion Bill, parliamentary government, journalism, strikes, and the Eiffel Tower.
“Christ’s teaching is no use, because it is inconsistent with our industrial age,” says Ingersoll naïvely, expressing in this utterance, with perfect directness and simplicity, the exact notion of Christ’s teaching held by persons of refinement and culture of our times. The teaching is no use for our industrial age, precisely as though the existence of this industrial age were a sacred fact which ought not to and could not be changed. It is just as though drunkards when advised how they could be brought to habits of sobriety should answer that the advice is incompatible with their habit of taking alcohol.
Het is aan ons om te bepalen hoe groot of klein de rol van geld is. Ik vind het belangrijk dat de politiek zich niet blindstaart op economische belangen en stem daarom volledig in met Marianne Thieme:
Ecologie bepaalt de grenzen aan de economische groei en niet andersom. Tenminste, als we een duurzame wereld nastreven. Maar die ecologische grenzen zijn inmiddels ver overschreden. Dat noopt tot matiging, eerlijke verdeling en solidariteit in plaats van stug te blijven inzetten op economische groei en kansen voor bedrijven zonder milieurestricties.
Onze eigen begroting zal zich ongetwijfeld aanpassen aan het beschikbare budget. Ik probeer niet te geobsedeerd bezig te zijn met solliciteren. Misschien toch maar iets vaker naar buiten gluren dan. Naar het zonnige weer dat nog de hele week lijkt te blijven, en de fuchsia die ik in de voortuin heb geplant. Ivan maakt zich in ieder geval nergens druk om. Waarschijnlijk kijkt hij vaker naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet… het is de hemelse Vader die ze voedt.
Bronnen:
- Buchan, J. (1997) Bevroren verlangen: Een zoektocht naar de betekenis van geld
- Thieme, M. (2009) Het gelijk van de dieren, het geluk van de mensen
- Tolstoj, L. (1894) Het Koninkrijk Gods is binnen in U
Lees over geld ook eens “Schuld, de eerste 5000 jaar”. Schrijver David Graeber.
Engelse titel: Debt; The first 5000 years
Mooi gesproken!
Ik had alleen achter Ivan nooit zulke vrome gedachten vermoed, als hij naar de vogels keek…
Amen, sister!